Site.

Karper Spullen
Mijn vissers ziel
A Sabbatical year
Een Wetenschappelijk Bewezen Feit.
Karper malaise tot polonaise
1e Sessie op mijn thuiswater
Het Pinksterweekend
Hallo ik wil mij even voorstellen
Vakantie 2000
Wondermiddel of toeval?
Over hair en riglengtes
Penvissen op karper
De behandeling van een karper
Line Aligner
Gedrag & Aasgedrag
Voer attributen
Doe eens iets anders!
Uitleg rigs
Stiff rigs
Aas.
Overeenkomsten tussen mengvoer en boilie.
Aas
Boilie-recepten
Bereiding van boilies en Recepten
Boilieingrediënten
Biologie.
Karperziekte
We reden donderdag avonds weg uit utrecht richting St Dizier om een reis te maken van z`n 600km. Het was in principe wel een dag te vroeg maar we hadden een afspraak met 2 Belgen om bij hen op de stek 1 nacht te overnachten. En dan uitgerust de volgen de dag de spullen klaar te zetten voor de aankomende nacht. Na de 600km gereden te hebben kwamen we daar om 7:00 uur aan. Na wat gepraat en de nodige koffie gedronken te hebben met onze Belgjes vrienden bleek dat er de laatste dagen slecht tot niets gevangen te zijn (een stuk of 5 kleine schubjes van rond de 14p)

De ene Belg vertelde ons ook nog dat de stek die wij geboekt hadden al vrij was. We keken elkaar eens aan en besloten dat we dan maar de spullen gelijk klaar te zetten. Nadat we de tenten hadden klaar gezet en de hengels uit de foedralen hadden gehaald kregen we bezoek van de opzichter van het meer. We probeerden hem duidelijk te maken dat we morgen pas gingen vissen. Maar het antwoord dat we kregen was voor ons een grote verbazing, als jullie de vergunning nu gaan halen dan mogen jullie vannacht al vissen van mij. Dit was niet voor dovemans oren gezegd. Dus m`n maat Vinod ging gelijk de vergunningen halen.

Na dat hij met de vergunningen terug was gekomen zijn we eerst het water opgegaan met aanboord 8 van die oranje H-marker`s en de vertouwde visvinder. Nadat we alle 8 H-marker`s overboord hadden geworpen gingen we naar de kant om de stekken verder te bepalen. Hieruit bleek dat we maar 4 van de 8 stekken konden bevissen. Na de hengels uitgevaren te hebben was het onderhand 6:00, eten`s tijd dus.

We waren alle bij gesloopt en besloten dan maar vroeg naar bed te gaan en wat te slapen. Na z`n 3 uur werden we wakker gemaakt door een delkim die luid stond te piepen.Na ons aan gekleed te hebben (waadpak aan trekken) en z`n 20 meter het water ingelopen te zijn, om eindelijk bij de hengels aan gekomen te zijn om aan te slaan. Dit waadpak hadden speciaal voor deze trip aan geschaft omdat we wisten hoe hoog het water op du der kon staan

Bij het aan slaan voelde ik een redelijke weerstand aan de andere kant van m`n hengel (13ft en 2.75lbs) en begon met nog een slaperig en moe lichaam aan de dril. Na een minuut of 5 schepte vinod de vis, we keken in het net en dacht dit is een hele beste. De schatting die we in het water deden was rond de40pond dit overtrof al m`n persoonlijk record in Frankrijk.

Mijn persoonlijk record verbetert met 6.5 pond

Mijn oude record stond op 35p schub, na de weging met de driepoot en een geijkte weger bleef de naald staan op 41,5pond. Een schreeuw van blijdschap ging om 02:00 over het meer heen. Na de vis gezakt te hebben op z`n 1,5meter water gingen we dan toch maar slapen. 2 uur later moesten we er weer uit om te drillen.

Vinod sloeg de hengel aan met in de veronderstelling dat dit ook wel eens een hele dikke kon zijn. De vis vocht als een bezetene maar dit maal viel het tegen het was een van de 5000 schubjes die er in uit zijn gezet. Maar toch niet getreurd vis is vis zeggen we altijd al is hij maar 10pond waar we ook blij mee zijn en vinod mocht van mij de volgende vis ook nog hebben omdat ik al een mooie vis had

Zijn eerste vis van het grote lac du der

Het is nu ongeveer 5:00 en proberen nog wat te slapen. Toen ik m`n stretcher al rook sliep ik al in m`n gedachte en droomde van nog grotere karper`s In ieder geval hebben we geen blank deze sessie. We werden s`morgens al om 9:00 de tent uit gebrand door die koperen ploert.

Na de nodige foto`s en video opnamen te hebben gemaakt, hebben we de vissen weer terug gezet waar ze vandaan kwamen. Na enige inspectie over het water zag het er slecht uit voor de rest van de week. De voorspellingen waren warm tot zeer warm 25C tot 32c. De voorspellingen kwamen wel uit want op de dag vingen we totaal niets.

De nacht van zaterdag op zondag was in principe pas de eerste officieel nacht en we hadden al twee vissen binnen. Die nacht was het al weer raak met dit maal een spiegel van 30 pond.

De vis moesten we van ver halen want deze lag op een afstand van z`n 450 meter.Nadat we de vis gewogen hadden en gezakt voor de nacht gingen we de hengel weer uit varen.We dronken nog een kroneburg en praten nog wat na. Nadat we er ieder twee op hadden probeerden we weer te slapen. Het was pas 01:00 dus hadden we de hele nacht nog voor ons.

Maar helaas er kwam die nacht niets meer op de kant. Het was weer 09:00 en we braden de tent weer uit. Toen we de vis uit de bewaarzak haalden zagen we pas goed wat voor een lengte deze vis had. Het was weer z`n bloedhete dag rond de 30C. En ja hoor wat dacht je, de hele dag weer geen vis gevangen. S avonds waren we zo rood als een kreeft (ik althans) Bij mijn maat was het niet te zien door z`n bruine huidskleur.

Na het eten gingen we alle hengels weer voorzien van een nieuwe bollies en tijgernoten. Toen dit gedaan was vaarde we alle hengels weer opnieuw uit. De volgen de nacht zo/ma.was het weer zover.we werden brut uit onze slaap ge wekt door een aantal piepen van m`n optonic.Ik gooide m`n hor van mijn tent open en trok m`n waadpak aan. Dit lukte niet snel genoeg naar m`n zin en ik zei tegen m`n eigen: bekijk het maar en liep zonder waadpak het water in tot m`n navel.

Een ding was zekert ik was gelijk wakker. Na een korte dril kwam de vis al boven en lag al klaar om geschept te worden door Vinod. Het was een mooie spiegel van 26,5 pond

Ma/di nacht

Het was goed en wel donker of we kregen weer een aan beet Dit maal was het geen karper maar z`n grote slijm jurk, een brasem van een pond of 4 met een lengte van 60cm. Maar de avond en nacht waren nog jong. Om 03:30 was het weer zo ver, dit maal wel een karper aan de run te horen.Vinod sprinten zijn tent uit want het was zijn beurt weer om de vis te vangen. De hengel die afging was de hengel van 350m. Hij sloeg de vis aan en hield hem onder controle terwijl ik de boot pakte. Met de boot bij hem te zijn aan gekomen klom hij de boot in en nam positie op de punt. Toen was het mijn beurt om als een gek naar de vis toe te roeien tussen alle hengels door.

Bij de vis te zijn aan gekomen bleef deze maar onder en rond de boot zwemmen. Toen we hem voor het eerst zagen met de zaklantaarn bleek het ook een hele dikke te zijn.Na hem geschept te hebben moest deze ook de boot in. Dat lukte maar net.

Toen deze op de onthaking`s mat lag zagen we de werkelijke omvang en grote van hem. Toen diende het volgende probleem zich af, waar staat de tenten nauw toch. Gelukkig hadden we van die reflex platen van m`n werk mee genomen die we op de rodpod`s hadden gebonden. Dus even met de halogeenlamp over het water schijnen en ja hoor daar moesten we heen.

Na de vis weer gezakt te hebben was het weer tijd om uit te varen. Na de weging bleek het om een vis van 34 pond te gaan.Vinod`s oude record stond op jawel 33.5 pond uit het bassin sud gedeelte van du Der. We kwamen op het heldere idee om meer te voeren omdat we steeds maar een aanbeet kregen per nacht.

Zo gezegd zo gedaan: we pakte een emmer partikels (tijgernoten, maïs, duivenvoer en trouvit korrel`s. We hebben het over een grote stek uitgevoerd met nog z`n 5 kg bollie`s er over heen. Als de vis uit de paai komt dan zullen ze wel willen eten dachten we. Met heelveel vertrouwen gingen we de nacht in en dachten min 4 vissen te vangen op zoveel voer. En het resultaat was s`morgens al duidelijk zichtbaar!

We kwamen om 09:00 uitgeslapen ons bed uit. Dus het had de eerste nacht niet gewerkt jammer dan de volgende nacht beter dachten we. De volgen de ochtend weer geen vis nog geen piep gehoord. Ik zei tegen vinod: ik weet niet wat jij doet maar ik ga weer op de oude voet verder voor de laatste nacht. De afspraak die we onderling hebben zijn; als we de laatste nacht vis vangen blijft de hengel er uit tot de volgende morgen. Zodat als we wat vangen niet meer uithoeven varen en wat uitgerust richting Nederland kunnen rijden. En ja hoor mijn strategie werkte en die van vinod ook maar wat minder. Die nacht kregen we wel 5 run`s waar van 2 brasem`s en 3 karpers. De eerste karper die er uit kwam was voor mij een karper van 28.5 pond. Deze kwam volgens ons rechtstreeks uit het paai gebied. Dit was weer z`n lange vis, alleen hij was sterk vermagerd

Deze vis hoort op een normaal gewicht van z`n 33 pond te zijn maar hij was het niet (jammer) De tweede was een brasem van 3 pond. Ik zei tegen Vinod pak de volgen de ook maar ik heb al 3 mooie vissen. Om 03:00 ging hij weer af, dit maal wel een karper. Na de vis geschept te hebben bleek het een schub karper te zijn. Uit de weging bleek dat deze 12 pond woog.

We hadden al 2 vissen in het water liggen en dachten dat het wel weer gebeurd zou zijn. Ik lach op m`n stretcher en keek naar mijn optonic`s en dacht bij m`n eigen; ik heb de hele vakantie de groene nog niet zien branden. Om 06:00 schrok ik wakker door een optonic die als een bezetene stond te loeien, ik keek eens goed en ja hoor de groene optonic stond te loeien. Eindelijk bij de hengel te zijn aan gekomen voelde het weer als een redelijke vis aan.Na de weging bleek deze vis 29.5 pond te wegen.

29,5 pond 12 pond & 28,5 pond

Het was een geslaagde sessie voor ons twee. Ik probeer het in september weer eens over te doen. Alleen zal het dan wel baggeren worden.