Site.

Karper Spullen
Mijn vissers ziel
A Sabbatical year
Een Wetenschappelijk Bewezen Feit.
Karper malaise tot polonaise
1e Sessie op mijn thuiswater
Het Pinksterweekend
Hallo ik wil mij even voorstellen
Vakantie 2000
Wondermiddel of toeval?
Over hair en riglengtes
Penvissen op karper
De behandeling van een karper
Line Aligner
Gedrag & Aasgedrag
Voer attributen
Doe eens iets anders!
Uitleg rigs
Stiff rigs
Aas.
Overeenkomsten tussen mengvoer en boilie.
Aas
Boilie-recepten
Bereiding van boilies en Recepten
Boilieingrediënten
Biologie.
Karperziekte
Visserij in een notendop
Auteur: Jan de Jongh

Ik ben Jan de Jongh en ben geboren in september 1960 en ik kom uit het Brabantse land. Vanaf de eerste keer dat ik eens met mijn vader ging vissen, ben ik gefascineerd geraakt door het vissen. Wat zwemt er onder de waterspiegel, wat zit er bij mijn aas, wanneer moet ik aanslaan, hoe groot is de vis. Al dat soort vragen maken het vissen een spannende ontspanning. De eerste keer dat ik ging vissen zal ik ongeveer 7 of 8 jaar oud zijn geweest. We gingen meestal naar het kanaal in de zomerperiode, en enkele keren per jaar naar de Maas. Mijn buurjongen en maatje Jeroen mocht wel eens mee, en bleef dan bij ons slapen. We konden 's nachts geen oog dicht doen, zo spannend vonden we het. We visten met pieren op baars of paling. Als we een voorn of brasem vingen waren we helemaal tevreden. Als het mocht ging ik er met de fiets op uit, naar de Zuid Willemsvaart.

Toen we in Zevenbergen woonden, gingen we in de Rooie Vaart en in de vestingsgrachten bij Klundert vissen. We gingen nu vooral op voorn vissen en brasem. We gingen al wel eens voeren een avond van te voren, en dan vingen we meestal de volgende dag zeer goed.

In Zundert gingen we halverwege 70-er jaren in de Leemputten vissen. Hier visten we vooral op brasem. In die tijd zaten hier echter al mooie karpers, maar dat kwam te vroeg voor ons. Met Eddy en Pieter gingen we ook wel een in Hank vissen. Daar vingen we onze eerste karpers, aan de vaste hengel wel te verstaan!

Toen we een brommer hadden, gingen we naar de Bovenmark bij Ulvenhout, met Thijs en broer Pieter. Ook ging ik met m'n maat Ijsbrand vissen in de Biesbosch vanuit een bootje, of met Louis, Jan en Frans vanaf de pier aan de Amer. We hadden het dan vooral gemunt op dikke brasems en grote voorns.

De ommekeer wat vissen betreft was eind mei 1983. Zaterdag was de jaarlijkse bestuursvisdag van de Rietvoorn uit Tilburg in de karperput bij Esbeek. Er werden slechts 4 of 5 karpers gevangen, met een vlok ver uit de kant en met aardappel. De zaterdag erop gingen Pieter, zwager Jan en ik terug om het ook eens te proberen. We zaten er al om half zes, maar vingen lang niets. Naast ons zaten echter karpervissers, met deeg te vissen, en vingen volop. Rond 13.00 uur kreeg ik beet op pieren, en landde mijn eerste karper. Daarna ving ik er nog drie, en Pieter wist ook zijn eerste karper te vangen .

De maandag erop zouden we 's avonds gaan vissen met Thijs en zwager Jan. We gingen op paling vissen in de Bovenmark. Ik had wat aardappels meegenomen, die waren over van het avondeten, en wilde het nog wel een keer proberen. Het jaar ervoor had ik al meerdere keren op karper gevist, maar zonder beet. Het was een maandagavond, en tijdens het eten onweerde het nog flink. We zaten bij de stuw, en ik had er een op paling liggen, en gooide mijn andere (zee-)hengel uit met een stukje aardappel. Al na enkele minuten stond de top krom, en kon ik mijn eerste karper uit de Bovenmark landen. Dit gaf de burger moed. De karper was echt los, en ik kon er vier vangen, en enkele te verspelen. Pieter ging dat eerste jaar ook steeds meer mee vissen op karper, en hij was net als ik in de ban van de karper. Jaren heb ik gevist in de Bovenmark, de Aa of Weerijs, en enkele putjes rond Breda. Mijn grootste karper in de Bovenmark was 19,5 pond, gevangen in 1988. Die ochtend kon ik er 7 vangen! Allemaal met een floater van kippenopfokmeel.

Vanaf 1989 ben ik enkele jaren gaan vissen op de Desta bij Meel te België. Dit is een leemputje bij een steenfabriek. Ik was eigenlijk gewend om alleen maar schubkarpers te vangen, en dit was een water, zonder gesloten tijd, met spiegelkarpers. Er zaten geen grote spiegelkarpers op, maar het was dichtbij en met leuke vissen. De zwaarste die ik gevangen heb, was ongeveer 14 pond.

Vanaf 1990 vis ik regelmatig in de Mosten te Meer, ook in België. Mijn grootste vis daar is een schubkarper van 23,4 pond en 87 cm lang, gevangen in juni 1997. Veel groter zitten ze er ook niet. Kijk op mijn volgende pagina voor meer hierover.

Mijn grootste vis ving ik in mei 1996, in de Biesbosch: 31,6 pond en 90 cm lang (zie hoofdpagina). Mijn eerste vis boven de 20 en ook 30 pond na 13 jaar vissen. Ik weet het nog goed, het was hemelvaartsdag, en zus Antoinette was jarig. Ik moest om 12.00 uur stoppen, en had 's morgens een karper van 15,6 pond gevangen. Om 11.50 uur kreeg ik een trage beet, en een rustige "diesel" aan de andere kant toen ik aansloeg. Na enkele hectische minuten kon een andere karpervisser, het net onder de vis schuiven, en toen ik in het net keek schrok ik gewoon. Wat een afmetingen als je zo'n vis in het echt ziet! Eindelijk een echte trofee. De foto's waren vrij goed, wat bij deze vis voor mij toch wel erg belangrijk was.

In 1998 ben ik met Bas een keer gaan nachtvissen in het Wilhelminakanaal. Hij had er al enkele keren gevist en ook al een twintigponder gevangen. We wilden eerst gaan nachtvissen in de Mosten, maar de stekken waren al bezet, en we wilden van te voren gaan voeren. We zijn toen op het kanaal gaan voeren, en de we konden allebei vis vangen. Ik had het meeste geluk, en kon het meeste vis en tevens de grootste vangen, een schubkarper van 19,5 pond.

Sinds 1991 ben ik 4 keer in Frankrijk gaan vissen, met Pieter. De eerste keer 2 zeer kleine karpertjes, de tweede keer niets, en dit jaar eindelijk mijn eerste vissen. In een aparte pagina meer hierover. Wat het vissen betreft, ben ik blij wanneer ik kan gaan. Veel vrije tijd blijft er niet meer over. Al kan ik maar een avondje weg, met de penhengel op karper, of zeelt, maakt niet uit. Echt fanatiek op karper vissen, heeft er nooit echt ingezeten. Het is nu leuk dat mijn zoon af en toe meegaat, en in september zijn eerste karper heeft gevangen.

Wat de toekomst zal brengen, moeten we maar afwachten. Een voordeel heeft weinig vissen wel, je wordt het nooit beu.