Site.

Karper Spullen
Mijn vissers ziel
A Sabbatical year
Een Wetenschappelijk Bewezen Feit.
Karper malaise tot polonaise
1e Sessie op mijn thuiswater
Het Pinksterweekend
Hallo ik wil mij even voorstellen
Vakantie 2000
Wondermiddel of toeval?
Over hair en riglengtes
Penvissen op karper
De behandeling van een karper
Line Aligner
Gedrag & Aasgedrag
Voer attributen
Doe eens iets anders!
Uitleg rigs
Stiff rigs
Aas.
Overeenkomsten tussen mengvoer en boilie.
Aas
Boilie-recepten
Bereiding van boilies en Recepten
Boilieingrediënten
Biologie.
Karperziekte
Het was een wat winderige dag toen wij aankwamen om een uur of zeven 's avonds. We gingen een nachtje vissen in de Nieuw-Beijerlandse kreek, nadat we onze tent hadden opgezet gingen we verder met het opzetten van onze rodpods en het uitvaren van onze lijnen. Herman mijn vismaat, en ik (dirk) hadden onze opstelling van de hengels zo:

Herman had een paar dagen van tevoren gevoerd tegen een met riet bezette kant, hij had dat over een lengte van 1 bij 4 meter gedaan dus een meter van de kant en vier meter breed. Hij zou daar gaan vissen met een D-rig en een schuivend lood. De boilie was een tutti frutti en aan de andere hengel had hij mais aan zijn rig bevestigd.Herman had hele goede hoop om dat hij zeer secuur had gevoerd.

Dan de opstelling van mij: Mijn eerste voorkeur was ook een hengel tegen een met riet bezette kant met daarop een Birdfood boilie. De andere plek had ik vlak onder mijn hengeltop gekozen tegen de kant waarop wij zelf zaten te vissen, omdat ik op deze plek de vorige keer ook al succes had, heb ik daar nu weer voor gekozen. Een jaar daar voor had ik daar op diezelfde stek een 24 ponder gevangen. Aan deze hengel zou ik een zelf gemaakte boilie bevestigen van paprikapoeder. Ik had hetzelfde systeem gekozen net als Herman.

We hadden onze lijnen uitgevaren en waren er om een uur of acht er helemaal klaar voor. We gingen om half elf naar onze tent nadat we gezellig en met vol spanning, misschien over de komende vangsten hadden zitten praten. Het was ongeveer half twaalf toen Herman zijn pieper afging het duurde even voordat we beseften dat we beet hadden, herman sprintte de tent uit en sloeg aan en, hangen. Het was een zeer sterke vis die even tegen de kant bleef zwemmen maar ging toen snel naar het midden. De vis bleef maar runnen nemen we waren zelfs nog even bang dat hij de haak zou lossen, maar die gedachte was snel over toen ie al op gaf.

We sleepten hem snel in het net en legden zijn vinnen langs zijn kolossale lichaam en tilden het net voorzichtig op. Toen de vis op de onthakingsmat lag zagen we dat het dezelfde vis was die we een jaar eerder daar op dezelfde stek hadden gevangen. Deze vis was te herkennen aan een oud litteken op zijn linker flank. Vorig jaar woog hij 23 pond en nu slechts maar 21 pond. Hetgeen dat wel begrijpelijk is, het was net winter geweest, en nu was de vis alweer aan het azen. We namen nog snel even een foto van deze vis en legden hem weer snel in zijn water terug.

Daarna hebben we de lijnen weer zo stil mogelijk uitgevaren tussen de regendruppels door, en om twaalf uur lag alles weer op zijn plek. Daarna duurde het weer een tijd voordat we beet kregen, de volgende beet kregen we om half twee op Hermans hengel, deze vis werd jammer genoeg verspeeld. Deze beet was wel zeer opmerkelijk, want we hadden hier nog nooit een beet gehad op mais, dit betekende dus dat sommige karpers al bezig waren met hun vreetbui.

Na enige tijd hadden we de hengels weer beaast en uitgeroeid.
We zaten nog even na te praten over die verspeelde vis dat geen kleintje was.
Om half drie gingen we weer pitten en om kwart over drie kreeg ik een beet op de hengel die vijftig centimeter van de kant af lag. De vis zwom een paar rondjes om de top heen en ging toen een run aan. Na twintig minuten onder water te zijn gebleven kwam ie eindelijk voor het eerst boven, we verwachte een grote vis maar dat was niet het geval. De vis woog slechts twaalf pond dat best wel een beetje tegenviel. Maar goed ik had immers niet voor niets gezeten.

De vissen die hier over het algemeen zwemmen zijn allemaal verschrikkelijk sterk en ook groot, er kan natuurlijk wel eens een kleintje tussen zitten maar dat is bijna nooit het geval. De vissen zijn allemaal lang, over het algemeen zit hier het meeste schubkarper, vorig jaar, ook tijdens een nachtelijke sessie hier onze eerste spiegelkarper gevangen, de vis was niet zo gek groot maar wel helemaal gaaf, prachtig. Er zitten hier ook enkele graskarpers die verschrikkelijk lang zijn, maar die er ook echt allang in zitten.

U zult zich misschien wel afvragen waarom zijn ze daar dan zo groot, dat zal ik u vertellen. De kreek is verschrikkelijk lang, maar bestaat ook al heel erg lang, ik vrees al honderden jaren. De vissen die er zwemmen hebben een hele grote vrijheid de kreek is ongeveer wel tien kilometer lang en loopt door heel Oud-Beijerland met vele bochtenen over hangend gras. De kreek is van zichzelf een prachtige kreek met zoals ik al zei overal prachtig over hangend gras en riet, in Oud-Beijerland word op de kreek wel eens met de vaste lat gevist wat vele kilo's oplevert.Tussen die vangst zitten ook wel eens kleine schubkarpertjes en een enkele keer ook wel eens een spiegelkarpertje, brasems van rond de vijf en veertig centimeter.

De kreek is de grens van Oud-Beijerland en Nieuw-Beijerland. Een paar jaar geleden heeft mijn broer daar een enorme schubkarper gevangen van over de dertig pond, helaas heeft die karper zich nog niet bij ons gemeld, ons plekje is vlak naast het gemaal dat Brakelsveer heet dit staat in verbinding met de rivier het spui, misschien is de karper naar het spui gegaan maar de kans is erg klein want het gemaal staat een a twee keer open in een jaar.

Maar goed om een uur of vier lagen we weer op onze stretcher, maar echter niet voor lang want om kwart voor vijf gingen Hermans pieper af. Herman wachtte maar sloeg gelijk aan en ja hoor, hangen. De vis zat er al een kwartiertje aan en was al erg moe en ging zijn laatste run aan, en ja hoor je zal het niet geloven maar ook deze ging er af. Herman zat te balen als een stekker en ik zei, loop voortaan je lijn maar eens een keer na voordat je weer in gooit.

Kortom wel een zeer leuke sessie met ook leuke vissen, allebei een vis die van Herman 21 pond en die mij 12 pond. Volgende beter en zwaarder, en die dertiger er proberen uit te slepen, en er zwemmen er nog veel meer hoor.