Site.

Karper Spullen
Mijn vissers ziel
A Sabbatical year
Een Wetenschappelijk Bewezen Feit.
Karper malaise tot polonaise
1e Sessie op mijn thuiswater
Het Pinksterweekend
Hallo ik wil mij even voorstellen
Vakantie 2000
Wondermiddel of toeval?
Over hair en riglengtes
Penvissen op karper
De behandeling van een karper
Line Aligner
Gedrag & Aasgedrag
Voer attributen
Doe eens iets anders!
Uitleg rigs
Stiff rigs
Aas.
Overeenkomsten tussen mengvoer en boilie.
Aas
Boilie-recepten
Bereiding van boilies en Recepten
Boilieingrediënten
Biologie.
Karperziekte
Onze vistrip in mei 1998 naar Frankrijk.
Auteur: Jan de Jongh

Na 2 keer eerder met mijn broer Pieter in Frankrijk gevist te hebben in de maand september en oktober, met beide keren geen vis, wilde ik persé de eerstvolgende trip in de meimaand gaan. De weersomstandigheden kunnen dan echter wel uiterst wisselvallig zijn. Het kan dan al bloedheet zijn, maar het kan er ook weken achter elkaar regenen. We zouden beginnen in de Saone in het bovengedeelte, want eerdere vistrips van Pieter hadden bewezen dat er in ieder geval vis gevangen kan worden. Na 3 dagen zouden we dan kijken of we blijven zitten, of dat we een andere stek moeten gaan zoeken.

Zaterdag 16 mei vertrokken we om 2.40 uur in de ochtend, voor de 700 km reis. De combo volgeladen met veel visspullen, boot, voer, hond etc. Het weer was zeer zonnig. Na een zeer nat voorjaar, is het pas op 7 mei behoorlijk weer geworden. We zaten nu 9 dagen later, en moesten maar hopen dat het water niet te hoog stond om te vissen, want dat moet ongetwijfeld erg hoog hebben gestaan. Bij aankomst om 9.45 uur op de visstek, zat een Fransman op snoekbaars te vissen. Het was de opening van het snoekseizoen, en veel Fransen waren er op uitgetrokken om het seizoen meteen goed in te zetten. Het was een vriendelijke Fransman uit Dyon, die ons toeliet om onze visspullen vast al te installeren. Er was een zeer harde Oostenwind overdag, die pas 's avonds ging liggen. Dit maakte het vissen aan de overkant er niet gemakkelijker op. Er moest met veel lood gevist worden om het zaakje op zijn plek te houden. Pieter viste de linkerkant van de stek, ik de rechterkant. De hengels zouden we in verschillende afstanden uitleggen, en ieder 1 hengel aan de overkant, wat in het verleden al veel vis had opgeleverd. We zouden ze uitvaren, met niet te veel voer er rondom. Op het eiland zaten enkele Engelsen, die een week zouden blijven. Het was een stek die zeer populair was, en dicht bij de stuw lag. Tevens kon je dan tussen de lelievelden vissen, met misschien vissen die er liggen om te paaien. De Engelsen vingen niet zo veel, en wij ook niet.

Pieter ving de eerste schubkarper om 22.00 uur 's avonds, ik om 00.00 uur mijn eerste Franse karper van deze trip. Het was, evenals alle andere gevangen vissen, een schubkarper van 66 cm en ongeveer 9 pond. Ik zou in 3 dagen 3 schubkarpers vangen, Pieter 4. De grootste was 78 cm. Niet geweldig, maar we hadden in ieder geval gevangen. Tevens hadden we enorm veel bijvangsten in de vorm van kopvoorns. Pieter ving er op een gegeven moment aan de overkant, 3 achter elkaar op een kwartier tijd. Misschien door het bijvoeren met partikles, maar het bleek dat de Engelsen er ook last van hadden.

Tevens hadden we van een jongen uit de buurt het een en ander van het water vernomen. Zo zou er enkele keren een vijftiger gevangen zijn, door Engelsen, maar het merendeel van de vis zou toch rond de vijftien pond zijn. Een uitschieter is echter altijd mogelijk. Hij vertelde tevens dat 2 weken geleden de Saone buiten zijn oevers was getreden, en dat een flink stuk van het land achter de dijk, vol met water stond. We hadden inderdaad geluk dat we normaal konden vissen. We maakten de balans op, en besloten om dinsdag een stuk terug te rijden om een rivier te bevissen, waar Pieter al meer had gevist. De terugreis zou dan niet zo lang zijn, en het zou in een kom van de rivier zijn, met lelies, waar ik hoopte dat de vis zou liggen te wachten om te paaien, na de laatste weken, met vrij hoge temperaturen. De volgende morgen, zijn we om 7.00 uur begonnen met opruimen, en om 10.00 uur vertrokken we. Eerst langs de bakker voor wat lekkere koeken onderweg.

Om 1.00 uur waren we al op de stek, gelukkig niemand aanwezig, en het opzetten kon weer beginnen. Ik vond het een schitterende stek, met inderdaad lelies, en een mooie kijk op het water. We zaten tussen de bomen, op een plek waar normaal niemand komt. Lekker rustig, in de natuur, lekker vissen.

Inderdaad lijkt het vol met vis te zitten, en vooral de eerste 24 uur zijn onvergetelijk. We krijgen samen 13 runs en weten 10 vissen te landen. Het zijn jammerlijk allemaal mannelijke vissen, met een gemiddelde lengte van 75 cm, en een gemiddeld gewicht van zo'n 15 pond. Pieter vangt de enige spiegelkarper, meteen de grootste vis, van 85 cm en 23,5 pond. Daarna kom ik met een (vrouwelijke?) schubkarper van 77 cm en 19 pond. Daar tussendoor zitten nog enkele zeelten en kopvoorns. Pieter had wederom de linkerhelft, ik de rechterhelft, richting lelies. Jammer genoeg komt er geen enkele vis van de lelies, en ik denk dat ik te laat mijn hengels verder heb uitgelegd, naar de smalle doorgang aan het begin van de baai. De tweede dag worden er nog maar 4 vissen gevangen, en de derde dag vangen we zelfs niets meer! Hebben we alles gevangen, of komt het door het omgeslagen weer. De wind is de tweede dag gedraaid van Oosten naar Noorden, en de derde dag regent het zelfs. De temperatuur is tevens gevoelig gedaald. Kopvoorns werden nog wel gevangen, maar geen karper meer. Desondanks hebben we een zeer geslaagde week gehad, echt er tussen uit, en helemaal tot rust gekomen in de franse natuur. Hier nog enkele plaatjes van de tweede sessie.

December '98

Meer verhalen zijn te vinden op de homepage van Jan de Jongh.