Site.

Karper Spullen
Mijn vissers ziel
A Sabbatical year
Een Wetenschappelijk Bewezen Feit.
Karper malaise tot polonaise
1e Sessie op mijn thuiswater
Het Pinksterweekend
Hallo ik wil mij even voorstellen
Vakantie 2000
Wondermiddel of toeval?
Over hair en riglengtes
Penvissen op karper
De behandeling van een karper
Line Aligner
Gedrag & Aasgedrag
Voer attributen
Doe eens iets anders!
Uitleg rigs
Stiff rigs
Aas.
Overeenkomsten tussen mengvoer en boilie.
Aas
Boilie-recepten
Bereiding van boilies en Recepten
Boilieingrediënten
Biologie.
Karperziekte
Onder het avondeten zegt mijn vader in een keer : ,, Gerben we wouden wel ergens heen met pinksteren " . ik antwoord : ,, ja dat lijkt mij ook wel leuk. waarop mijn vader antwoord : ,, Hoe zou je het vinden om naar het Weddermeer te gaan? , kun je mooi vissen vanuit de tuin ". ,, ja daar heb ik wel zin in " antwoord ik niet wetend wat er allemaal op internet gezegd word .beschreven het als " een volgepropte betaalput met lelijke en kleine vissen die geen bek meer over hebben " .

Toen ik dit las zag ik er al een beetje tegen op , we konden het ook niet meer annuleren want de rekening was al thuis . Dat we erheen zouden gaan met pinksteren stond al vast . Ik dacht positief : ach misschien valt het allemaal wel mee , ik ga er in ieder geval een leuk lang weekend van maken. Zo gezegd zo gedaan. het pinksterweekend naderde en ik begon alle informatie te zoeken die ik kon krijgen , begon vast inkopen te doen ( aas , lood etc.)Ik had 1 kg kikkererwten , 2½ kg red skin pinda’s , 1 kg tijgernoten en een ½ kg mini-boilies gekocht. de dag voor vertrek maakte ik alles gereed. De volgende dag moest ik naar school , ik had tot het 7e uur les."yes , hoe lang de dag ook duurde eindelijk was ik vrij!". Snel naar huis gefietst en eenmaal aangekomen had m’n vader de auto al ingeladen. na een half uur vertokken we richting Groningen .

Veel later dan gepland kwamen we aan. Even naar de receptie de sleutel halen en dan naar het huisje. We kwamen aan bij huisje nr. 84 , ik sprong de auto uit en begon me te oriënteren . Ja dat zag er allemaal wel mooi uit, het was wel druk met name witvissers. Ik was al van plan om ‘s avonds mijn hengels in te gooien, dan waren de witvissers weg ik had het rijk voor mezelf. Eerst patat gehaald, tent opgezet, voer gekookt en toen begon het schemerig te worden. De meeste witvissers pakte hun spul in en gingen naar hun huis. Ik begon alles op te zetten, ik had 4 hengels tot mijn beschikking (mijn broertje ook 1 , en die viste ‘s nachts niet) de hengels waren beaast en lagen op het oog gezien goede stekken. de avond viel al snel en ik lag al lekker in de tent op de bedchair te slapen , totdat mijn rechter delkim begint te krijsen. Snel vlieg in mijn slippers en ren naar mijn hengel en zet de haak. na een dril van 10 min ligt er een zeer mooie franse spiegel van 10 pond op de mat , zo ving ik ’s nachts nog twee van deze zeer mooi spiegels.

’s morgens omstreeks 6 uur hoor ik stemmen uit het linker huisje komen.ja hoor...de witvissers komen en ik haal mijn lijnen in. al snel raak in aan de praat met deze mannen en we spraken het volgende af: ik zou mijn hengels ingooien als het donker begon te worden en bij het krieken van de dag weer ophalen. Zij zouden dag overdag kunnen vissen.

Daarna heb ik lekker in bad gezeten nadenkend over hoe ik meer vis zou vangen.Rond 09:00 ging ik met de hond naar de Westwolderse Aa , de rivier.Eenmaal aangekomen was ik in de 7e hemel , wat een prachtige natuur , wat een prachtig water. Daarna ging ik naar het grote meer ook dit was prachtig.mmm....wat zag ik daar in de verte , het is groen .... een tent , vast karpervissers.Dus ik het halve meer omlopen . Het waren inderdaad karpervissers .,, heeft U al wat gevangen " vroeg ik . ,, ja we zitten al drie nachten en hebben er 41 (!) gevangen " , ik dacht bij mezelf wat is dit dan voor een water. dus ik vroeg : ,, zat er nog wat bijzonders tussen dan?" . ,,veel kleintjes tot 16 pond en een paar vissen over de 20 pond , waaronder een 23 en een 26 pond spiegel" antwoorde de man. ja dat zag ik wel zitten , maar eerst wou ik in het park gaan vissen. ik kwam thuis en "vermaakte" me toen met huiswerk (ja dat moet ook gebeuren) .

"Lelijke vissen met kapotte bekken???"

De avond viel al snel en hetzelfde herhaalde zich; de witvissers pakten in en ik begon alles gereed te maken voor de nacht. Aan mijn rechter hengel maakte ik een stiff-rig , en aan de middelste een elastiekrig . Ik sloot mijn sounderbox aan en legde de kabel uit tot in het huisje.Er was een film op tv , half twaalf, de film was afgelopen. Ik rolde de kabel op tot aan de tent en viel al snel in slaap. Om twaalf uur werd ik al gewekt door een harde fluiter. Snel vlieg ik de tent uit en zet de haak wederom een spiegel van hetzelfde formaat.De hengel werd opnieuw beaast en er werd weer ingeworpen , even wat bijvoeren en dan de tent weer in , al snel lag ik te slapen maar niet voor lang. Mijn rechterhengel gaf een paar piepen , de top trok krom en de delkim begon te krijsen. Na een bloedstollende dril van 15 min. was de vis al in alle hoeken van het water geweest. ja dit is een betere vis dacht ik. 5 min later schiet de haak los en laat mij achter denkend dat dit een betere vis was gweest. De hengel word weer ingeworpen en weer bijgevoerd. Nu had ik wat langer rust n.l. tot 3 uur ; ik hoorde de 4e hengel , mijn broertjes hengel , af en toe piepen.30 seconden niks en dan weer een piep , dit gedurende 5 min tot dat er bij me opkwam om maar eens te gaan kijken . Ik ging de tent uit deed mijn hoofdlamp aan en zag dat de lijn over alle lijnen is gegaan , de lijn wijst richting de fontijn (het paarse rondje op de kaart) ,,shit" snel aanslaan maar te vergeefs ik was al te laat , later ving ik nog een spiegel van 6 pond en verspeelde er nog een. de zon kwam langzaam op en ik werd wakker door een krijsende delkim. Snel de tent uit , aanslaan en drillen maar.na een tiental minuten lag er een kleine maar mooie schubkarper op de mat . Ik heb de vis gezakt en de overige drie hengels binnengedraaid. en ben weer in bad "gedoken". Om een uur of 9 heeft mijn vader een foto gemaakt van de schub.

"ik werd wakker door een krijsende delkim"

Daarna zijn we naar een vestingstad genaamd Bourtagne geweest.
Dit was erg interessant , alleen mijn broertje klom op een kanon en mijn hond dacht dat hij dat ook kon dus hij sprong ook op het kanon met gevolg dat hij eraf viel en met z’n poot achter het hout bleef haken.

Na wat gejank en gepiep van de hond stond hij ineens op en wandelde rustig met 3 poten verder , zijn 4e poot had hij omhoog getrokken. Toen ik weer thuis was ging ik naar het zwembad tot een uur of 8 ’s avonds.

Ik kwam thuis even wat gegeten en keek of de witvissers al weg waren. Ja ze waren weg , hengels weer voorzien van aas en ingegooid. Vroeg de tent in. Om een uur of 1 begon er een delkim te fluiten , snel naar buiten en aanslaan. Deze karper was anders dan de anderen , deze gaf zich na 5 min. al over en lag er een 11 pond schub op de mat. snel de vis in z’n element terug gezet en weer naar "bed" gegaan.

Ik heb de hele nacht geen beten meer gehad en werd om een uur of 7 wakker door de witvissers. Ik ben toen maar weer in bad gegaan. Maar toen ik binnenkwam zag ik dat mijn hond , Tom , hinkte met zijn poot . de poot was wel twee keer zo dik geworden . Nee dat is niet goed . Zo tegen 9 uur werden mijn broertje en ouders wakker. we hebben toen ontbeten en gingen wandelen. toen we ’s middags om een uur of 3 weer kwamen ontdekte ik dat alle witvissers aan de linkerkant weg waren. Dat is mooi kan ik mooi mijn hengels ingooien. Toen heb ik dus de hengels weer op de plaats gegooid en het nodige bijgevoerd.

Tot ’s avonds een uur om tien geen beet gehad , raar... de vorige nacht was ook zeker niet spectaculair. Maar ja ik ben toen de tent ingegaan en midden in de nacht werd ik gewekt door een paar piepen. Ik deed mijn hoofdlamp aan en scheen op de set-up ik zag dat de middelste swinger een fors stuk was gedaald , ,,damn" snel de tent uit... maar ik was al te laat met aanslaan. de vis had zich al onthaakt.

Ik heb ’s morgens lekker uit geslapen tot 9 uur . en langzaam de boel ingepakt. om 11 uur zijn we weer richting huis gegaan. Deze sessie op het weddermeer is me zeker mee gevallen , ik had wel redelijke resultaten vergeleken met andere karpervissers op het water. in de zomer ga ik er een week heen en ik ga dan ook mijn geluk beproeven op het grote meer en misschien wel op de mooie maar o zo moeilijke rivier.

Ik heb geleerd dat ik zelf moet uitvinden of iets "een volgeprote betaalput" is.
Ik kan iedereen dit water aanbevelen. Het is er lekker rustig , mooi vissen , perfect!!!.

O ja , bij thuiskomst bleek dat mijn hond de enkelbanden had gescheurd en heeft nu verband om zijn poot en een grote kap op.