Site.

Karper Spullen
Mijn vissers ziel
A Sabbatical year
Een Wetenschappelijk Bewezen Feit.
Karper malaise tot polonaise
1e Sessie op mijn thuiswater
Het Pinksterweekend
Hallo ik wil mij even voorstellen
Vakantie 2000
Wondermiddel of toeval?
Over hair en riglengtes
Penvissen op karper
De behandeling van een karper
Line Aligner
Gedrag & Aasgedrag
Voer attributen
Doe eens iets anders!
Uitleg rigs
Stiff rigs
Aas.
Overeenkomsten tussen mengvoer en boilie.
Aas
Boilie-recepten
Bereiding van boilies en Recepten
Boilieingrediënten
Biologie.
Karperziekte
VAKANTIE 2000
Auteur: Han Smits

Eindelijk ik heb vakantie vier weken rust, nou ja rust ik hoop van niet want er zal gruwelijk veel gevist worden. [ Naderhand zou blijken dat er in vier weken tijd vier dagen niet was gevist, maar wel gevoerd natuurlijk.] Mijn tactiek voor dit jaar was veelal gebaseerd op het onvolprezen prachtboek van Luc de Baets, De dunne lijn. Elke karper visser zou dit boek eigelijk onder zijn hoofdkussen moeten hebben liggen. Ik had de vorige week vier dagen lang op vier stekken gevoerd met maples en voederwikke. Even vlug iets over de toebereiding, 50% maples 50% voederwikke [ Luc de Baets gebruikt 75% wikke maar ik had twee 25 kilo zakken gekocht en wilde zo beter uitkomen ] 24 uur weken en dan net zo lang koken tot ze gaar zijn, gewoon tussendoor even proeven, ik leef nog steeds. De bedoeling was vissen op een buitenste stek [ 1,5 tot 2 uur ] geen actie dan vlug verkassen naar de volgende stek, daar weer 1,5 tot 2 uur vissen en zo net zolang vissen en verkassen tot ik de karper had gevonden. Dit werkt echt goed alleen de dagen vliegen om voordat je het weet is het donker.

En dit jaar wilde ik eigenlijk eens NIET s`nachts gaan vissen, maar meer overdag en dan met hopelijk zoveel mogelijk schepen over mijn stekken dan blijft de karper mooi actief en word door de stroming aangezet tot azen en rommelen op de omgewoelde bodem. En naar ik nu zeker weet voor de vangsten hoef je echt niet s`nachts te gaan vissen Maar!! Het heeft toch wel iets, lekker rustig stikalleen midden in de nacht achter je hengels zitten, of zoals ik het liefste doe in mijn daf met een goed boek een pilsje en goede muziek erbij [Metallica of Guns n`roses] en dan toch die kans op een verrassing in de vorm van een kanaalreus. Maar nogmaals voor de vangsten is het absoluut niet nodig om s`nachts te gaan vissen.

Als je het ook goed bekijkt is dit helemaal niet zo verwonderlijk, de normale gang van zaken in het levensritme van een kanaal karper is eigenlijk ook, zes dagen lang van s`morgens vroeg 6.00 uur tot s`avonds laat 22.00 uur een hoop stroming door het schutten van de sluizen en een enorm kabaal door de passerende schepen. S`nachts daarentegen is het hartstikke rustig en naar mijn mening is de karper dan ook veel minder actief. Zondags overdag is het helemaal naatje pet vooral als dan ook nog de zon op het water schijnt, dan ligt vriendje karper nog al eens ooit met zijn luie ballen boven in het water te lamzakken en toont geen enkele interesse in snacks, aangeboden door die mafketels aan de oever of het nu om een korstje, honden, of kattenbrokje gaat, Nee!!!. Laat maar. Een uitzondering is de verbreding bij zijtaart, daar wil het nog wel eens lukken om op het ondiepe gedeelte een karper te verleiden met wat zoete maïs en hennep en dan natuurlijk met het pennetje.

4-9 eerste dag van mijn vakantie 14.30 uur begonnen bij stek een, 15.05 run links schub 61,5 cm. 19.55 run rechts schub 71,5 cm tussen de karpers in nog twee grote brasems en een grote voorn van 35 cm.
5-9 vissen bij stek vier, 17.15 uur begonnen 17.55 run rechts een hele mooie zwaarbeschubte spiegel van 71 cm is de klos. Om 20.15 stop ik ermee, even alle 4 de stekken voeren en morgen weer terug het viel mij nu al op dat wanneer er karper op de stek aanwezig was de beten niet erg lang op zich lieten wachten, binnen 1 a 1,5 uur beet anders verkassen zou het motto worden. Maar! als ik ving bleef ik doorvissen er was immers karper op de stek en hoogstwaarschijnlijk meer als een.
6-9 vissen op dezelfde stek als gisteren 15.40 uur begonnen, zwaarbewolkt en regenachtig warm weer prima!.
18.15 uur ik was net van plan te verkassen als de linker hengel een run geeft, een heel mooi zwakbeschubt spiegeltje is even later op de onthaakmat te bewonderen niet groot 61,5 cm en 9,5 lbs maar wel erg mooi getekend. 18.50 run weer links een schubje van 59 cm om 20.50 uur gestopt alle stekken bijvoeren.
7-9 begonnen op stek vier, 15.45 en om 17.15 uur verkast naar stek drie geen actie op de vorige stek.
17.35 ik vis weer 17.45 run links een mooie beresterke schubkarper van 84,5 cm en 19 lbs geeft zich na een zenuwslopend gevecht over, wat een prachtvis helemaal gaaf hij mist geen schub.

Al vaker meegemaakt op een goede voerstek snel een run en vaak een van de grotere vissen op de mat. Op dit kanaalpand zijn bij de grotere vissen vaak genetische afwijkingen te zien aan de staartvinnen en aan de voelsprieten. De staart heeft een omgekrulde rand en de voelsprieten zijn vertakt, is dit op andere plaatsen ook zo?

Even iets over het gebruikte materiaal, het merendeel van mijn vakantie viste ik met twee sportex holglas hengels van twee pond en 3,60 mtr lengte, 25/00 trabucco spin fish nylon lijn, een wartelloodje van 50 gram aan een conectortje gestopt door een rubber stuitje, een gamakatsu LS5413 F als haak in de maat 4 of 6 of 8 zelfs, een lange hair van 5 a 6 cm direct vanaf de haaksteel afgewerkt met het line aligner systeem. [ Werkt perfect alle gevangen karpers waren goed gehaakt in de onderlip of stevig in de zijkant van hun bek en vertoonden geen uitscheurings verschijnselen ]. Dit haaktype is dan ook wel zo godnakend scherp!,ikzelf breng het er nooit vanaf om mezelf niet te haken als ik zo`n ding aanknoop. Geen gevlochten onderlijnen of zo maar gewoon nylon van molen tot haak, en het viel mij wel op dat ik mijn zaakje lang niet zoveel in de knoop gooide als met het gebruik van die dure gevlochten moderne superweefsels. Als molens geen baitrunners die heb ik geeneens maar Dam XL 121ers van ook al weer 20 jaar geleden.

8-9 vissen op stek een, 15.00 uur begonnen 15.45 run links schubkarper 70 cm mooie gave vis 16.45 run links een schub van 58,5 cm komt even kennismaken, ik verkas naar stek drie, om 20.00 uur stop ik geen beet meer gezien stom van mij ik had bij stek een moeten blijven want daar had ik karper aan het azen, eigenwijze verrekkeling dat ik ben.
9-9 vissen op stek een, 14.40 begonnen geen teken van leven in het water er zijn denk ik geen of weinig schepen geweest het water is glashelder een brasem gevangen ik was te lam om te verkassen lekker rustig gevist een mooi boek gelezen
10-9 vissen bij de wildtrap een paar honderd meter voor de keldonkse brug 16.30 begonnen zelfde omstandigheden als gisteren Zelfde resultaat, alleen geen brasem om 17.30 gestopt alle stekken bijvoeren en naar huis voor de tv met een goeie pot bier.
11-9 niet gevist rammen met mijn off the road ook mooi s`avonds wel alle stekken voeren.
12-9 vissen op stek vier, 10.30 begonnen mijn nieuwe shelter van vlemmix eens uitproberen, een heel geouwehoer voor ik het ding heb staan maar het ziet er wel goed uit. Veel schepen en veel witvis aan de oppervlakte ik zie het wel zitten Om 13.15 een run links levert op een moddervette schub van 70 cm 15.30 ik besluit te verkassen naar stek drie. Om 16.00 uur vis ik weer 19.00 uur een run rechts in eerste instantie had ik geen enkele controle over deze vis hij knalde alleen maar keihard door de slip en ik kon alleen maar zorgen dat de lijn vrij bleef uit de overhangende takken. Mijn holglas tweeponder boog tot in het handvat en ik stond er weer van te kijken hoe mooi soepel deze hengel de schokken opving, na ongeveer 20 minuten kwam de grote schubkarper in het landingsnet terecht en kon ik moeizaam het zaakje over de damwand tillen. NONDEKNETTER!! Wat een joekel een prachtige schubkarper van 89,5 cm en een gewicht van 29,5 lbs ligt op de onthakingsmat, [ Omgerekend is dit 26 pond en 3 ons ].

Foto2

Het is echt een onbeschrijfelijk gevoel zo`n oeroude echte kanaalreus in je armen te gek mijn dag kan niet meer kapot. 19.50 ik stop ermee ik ben totaal verzadigd.
13-9 vissen bij stek drie, om 13.30 begonnen en om 14.20 een run op de rechter hengel, levert op een schub van 64 cm. Omdat ik steeds veel actie op mijn toppen zie verkas ik niet maar ik vang geen karper meer, wel twee brasems en een echt grote voorn van 39 cm om 20.15 gestopt.
14-9 vissen op de verbreding met de pen, als hengel kies ik een misschien wel 30 jaar oude Jan Schrijner holglas hengel. Het aas ook al een klassieker zoete maïs en hennep om 14.30 begonnen en om 19.30 gestopt, de vangsten waren 7 brasems en 4 grote blankvoorns alle voorns 35 cm plus.
15-9 vissen bij stek drie, om 14.30 begonnen geen teken van leven 16.40 verkassen naar stek een.
17.10 ik vis weer en om 17.35 krijg ik een run op rechts een hele mooie spiegel van 71,5 cm en 13,5 lbs is even later de klos. Spiegels zijn heilig bij mij wat jammer dat ik die maar zo af en toe vang om 20.15 stop ik, lekker gevist.
16-9 vissen bij stek een, 17.45 begonnen, omdat ik de laatste tijd meer kleiner spul vang heb ik een paar andere hengels gekozen Dam 11voeters met een testcurve van 1 ¾ lbs en 22/00 maxima lijn een 35 grams wartelloodje en een haakje nummertje 8 van gamakatsu, een lange hair en het perfecte line aligner systeem moet het dan maar doen.

Een mapeltje op de hair en we zijn er weer klaar voor, ingooien en om 17.55 een run.
Nondeju!!! Wat is dit nou weer een enorme run die zowat mijn spoeltje leegtrekt uit pure noodzaak moet ik meelopen met de vis, nou ja bij de Veghelse sluis kan hij toch niet verder denk ik maar. Maar dan doemt het volgende gevaar op ik zie in de verte een jachtje aankomen! Wat nu? Ik heb de vis helemaal niet onder controle, ik vervloek mezelf om de keuze van de hengels [ maar het is wel een spectaculaire dril op dit materiaal ]. Ik draai de slip zo ver dicht als ik durf en probeer door naar de vis toe te hollen de afstand zo klein mogelijk te maken. De kapitein van het schip HMS Madeliefje mindert vaart en gaat tot mijn grote vreugde en diepe dankbaarheid helemaal aan de overkant van het kanaal varen en komt even later zachtjes langsgegleden heb je er een walvis aan vraagt een vrouw aan boord Ik zeg ja en bedank ze voor de uitwijkmanoeuvre, heel de verdere dril word ik met verrekijkers in de gaten gehouden. Nu het gevaar geweken is stel ik alles weer normaal in en krijg de inmiddels toch wat kalmer geworden karper aan de oppervlakte, ik haal het net van mijn kop af en leg dit alvast in het water wel mijn voet op de steel. Even later kan ik een mooie schub landen hij is 85,5 cm lang en weegt 23 lbs. Even in de bewaarzak met mijn vangst de hengel opnieuw ingooien en mijn fotospul klaarzetten, ja dat zal wel ik draai me om en dezelfde hengel is weg, nee niet gejat ik bedoel een run. Een heel langzame run? Ik pak de hengel en meteen komt de karper boven en laat zich als een dode weipaal naar de kant trekken een schub van 79 cm en 12,5 lbs ligt even later op de mat. Hierna geen beten meer gehad ook geen schepen trouwens om 20.50 gestopt en alle stekken bijgevoerd, fijn gevist.

17-9 zondag niet vissen rammen met de motor ze schrijven me nog eens een keer op met m`n gescheur !.

Helemaal naar Tilburg langs het Wilhelmina kanaal tjonge jonge boven Son mooie oevers!! En geen vissers?!.

18-9 vissen op stek vier, 14.00 begonnen 14.50 run links een schub van 70 cm geeft acte de precence.
Waar hebben ze dat kunstje geleerd om met de kop naar beneden te vechten! Sterke vis, zag er wel gehavend uit ingescheurde bek en verfrommelde borstvin, [ gevlochten lijn en het niet gebruiken van een onthakingsmat?! ] Met 25/00 haal ik er alles uit en als ik mijn mat vergeet ga ik direct terug om hem op te halen anders vis ik niet lekker. Als je een vis op de kant hebt let er dan goed op dat de borstvinnen naar achteren tegen het lichaam aan liggen, ik weet heel goed dat een karper soms erg onhandelbaar is maar laat hem desnoods 5 of 10 minuten onder een natte bewaarzak liggen, en blijf er water overheen gieten hij word dan veel rustiger dan kun je ook veel mooiere foto`s maken, leg hem ook nooit op zijn buik er kunnen dan inwendige organen beschadigen wat funest kan zijn en zelfs de dood van onze [ mijne in ieder geval ] Love off my life teweegbrengen, ikzelf heb ook eens liggen worstelen met een grote Spiegel en als ik dit terug zie op mijn video band bekruipt me nog steeds een rotgevoel, genoeg geklaagd ik heb vakantie en ga vissen.
Oh nee! ik ben nog aan het vissen.
Na het terugzetten zit ik nog een tijdje na te genieten met een pilsje en een lekker sigaretje. 16.30 verkast naar stek drie, niets meer gezien behalve een paar tikken op de top, weer eens een keer s`nachts gaan vissen?. 20.15 gestopt alle 4 de stekken bijvoeren en een stek verder naar Beek en donk erbij gevat omdat daar iets sprong.
19-9 vissen op de nieuwe stek 13.00 begonnen 16.45 nog geen stootje gezien ook geen schepen trouwens, ik vis nu een hengel strak langs de kant met een eikel als aas omdat de eikels nu rijp zijn en daar in het kanaal vallen tja niet geschoten is altijd mis. 16.30 verkassen naar stek een 17.00 ik vis weer het is trouwens hartstikke zonnig windstil heet weer helemaal geen karperweer, echt karperweer is naar mijn mening: stevig zuid westen windje, zwaar bewolkt, spatje regen, en warm. Vijn ik!. En toch goddomme 19.10 run links schub 68,5 cm de eer is weer gered na nog een paar brasems ga ik om 20.00 uur naar huis.
20-9 nachtvissen dat goddommesse rotremsysteem van mijn Daf de klojo zuipt de remolie op en dat geeft een kilometers lang rookspoor daar moet ik toch eens wat op verzinnen. Nou ja ik ben er, bij stek drie, beide hengels ingegooid en bijgevoerd 15.00 begonnen om 22.00 een getuuter rechts een volgens mij bliek [ een brasem met een voorn bekje ] heeft zich aan mijn maples vergrepen tja er aast in ieder geval vis. Heel de verdere nacht geen tuutje s`nachts nog 2 keer aas ververst en op andere plaatsen ingooien met een handje voer er op Geen resultaat ik denk dat de rumoerigheids theorie aardig klopt. 12.45 ik ruim op goed geslapen niet gestoord door vriend karper.
21-9 vissen bij stek een, 16.30 begonnen eens kijken of ik het fiasco van afgelopen nacht niet een beetje kan verzachten, niet dus het is gewoon slecht. Een brasem die net voor de kant losschiet en een paar tikjes op de toppen zijn de enige tekens van leven die ik zie. Alle stekken even afvoeren en naar huis 19.30 gestopt.
22-9 vissen op de verste stek naar Beek en donk 13.40 begonnen beide hengels in de vaargeul met 2 maples op een lange hair. 14.20 run links de vis komt tamelijk snel naar boven en hè` verrek een spiegel maar even later oh nee toch een schub [ begin ik nou al dement te worden? Eens wat minder gaan zuipen denk ik nog ] even later heb ik de vis op de mat en zie aan een kant een gewone schubkarper maar aan de andere kant is het een volschub spiegel karper [ ja in ieder geval een behoorlijk warrelig beschubbings patroon. ] Zoiets heb ik nog nooit gevangen. Met zijn lengte van 65,5 cm is het geen kanjer maar wel apart een paar foto`s van gemaakt.

Hierna geen teken van leven meer en ik besluit te verkassen naar stek drie, mooi niet er zit een witvisser geen enkel probleem stekken zat, ik beland op stek twee, boven de Keldonkse sluis oude goede stek. Een hengel onder de kant met een eikel eraan het regent hier af en toe eikels, en de andere in de vaargeul met een maïskorrel.
Om 16.25 begonnen en om 16.40 een run op de maïs hengel, na een korte maar hevige dril kan ik de karper scheppen. Yes bloemkool lip een oude bekende 79,5 cm en 18 lbs ik noem deze vis zo omdat hij heel dikke vlezige lippen heeft. Later zou blijken dat hij in 2 jaar tijd toch bijna 1 kilo zwaarder was geworden maar niet langer, dat is het voordeel van een dagboek, je kunt dan alles op je gemak teruglezen, dat is bij mij ook wel nodig want mijn ramgeheugen zit knettervol met karper. 20.00 ik stop ermee en voer alle stekken bij.

23-9 vissen met een karpervisser uit Keldonk alle stekken afgevist en het enige wat we hebben gezien is een brasem die aan mijn maple ging hangen zondag He.
24-9 niet gevist maar jawel u raad het al rammen met de motor.
25-9 vissen op de verste stek 13.30 begonnen 13.45 een brasem 14.45 verkassen naar stek drie en om 16.30 verkassen naar stek twee. 17.45 run links een oersterke schubkarper van 81 cm en een gewicht van 19,5 lbs geeft zich pas na een enerverend gevecht gewonnen wat hebben deze torpedo’s hier toch een kracht eerst krijg je een loeiharde run en dan is het net of die joekels denken: Nee ge nie menneke! En zwemmen vervolgens alles uit de kast, prachtig vind ik dat. Na het terugzetten ruim ik alles op en ga naar huis wel even voeren natuurlijk.
26-9 vissen op stek twee, 16.40 begonnen, aas een maïskorrel en een maple met daartussen een klein stukje zwarte rigfoam om het zaakje zo licht mogelijk te maken. Dit ziet er heel opvallend uit geel zwart en bruin gekleurd, en als de karper er aan snuffelt haakt hij zich al. 17.10 run links een zwak beschubt spiegeltje laat zich bewonderen van 58,5 cm lang. 18.10 run rechts even later een schub van 73,5 cm ligt op mijn mat om 19.00 gestopt alle stekken afvoeren en naar huis.
27-9 vissen bij stek een, het is zwaar bewolkt weer, afgelopen nacht heeft het gegoten.
Om 11.50 ben ik begonnen 13.30 verkassen geen stootje naar stek twee, 16.15 weer verkassen hier is ook niks te beleven, op naar stek drie, ook niemand thuis 19.40 gestopt die oude vissers wijsheden kloppen toch wel vaak teveel vers water: Slechte vangsten.

28-9 vissen op stek twee, 11.40 begonnen 12.50 run, nou ja run, wat gerammel op de top meer was het niet. Een schub karper van 74 cm en 15 lbs geeft zich al snel gewonnen deze karper had een vuurrode kop net alsof hij zich schaamde voor zijn matige prestatie aan de hengel.
29-9 vissen op stek een, 12.40 begonnen 14.40 verkassen naar stek twee, geen actie op stek een. Vandaag heb ik mijn pronkstuk meegenomen een Rini Groothuis holglas karperhengel van 11voet en 1 3/8 lbs zwaar. 25/00 lijn een pauwepen als beetregistratie en zoete maïs als aas, mooi gevist geen karper maar een paar flinke voorns. Het valt wel op dat ik minder ga vangen de laatste tijd zouden ze me moe zijn en denken wegwezen hier daar heb je hem weer Met zijn roterwten om 19.30 gestopt.
30-9 even wat rommelen met de pen op de verbreding bij de dukdalven zoete maïs en hennep als aas.
Al gauw vang ik een paar kleine brasems even later komt er vlak voor mijn neus een karper helemaal uit het water. Ik verschoot me kapot!! Dit vond ik wel een goed teken tenminste vis op de stek ! heel de verdere sessie geen stootje meer gezien. Morgen nog eens een keer flink met de motor eropuit en dan zit mijn vakantie er weer op, dit jaar veel gevist en tamelijk goed gevangen volgend jaar neem ik 5 weken vakantie en dan 5 weken vissen, ander water zoeken misschien?. Nou ik weet het niet Ik heb het hier nog goed naar mijn zin en vang toch nog steeds mooie vissen.

Helaas heb ik mijn stekken niet zo duidelijk beschreven, maar ik heb het al een paar keer meegemaakt dat een productieve stek de dag erop, bezet was door een andere [ meestal jonge ] karpervisser, die bijna altijd getuige was geweest van een vangst Als je meerdere stekken hebt is dit helemaal niet zo erg [ alleen maar vervelend ] ik gun iedereen zijn vissen, maar je zou maar eens een dure voercampagne met ready mades hebben opgezet dan kunnen er toch vervelende dingen gebeuren en gezegd worden, waar achteraf niemand iets mee opschiet met andere woorden, geef elkaar de ruimte er is plaats genoeg zeker op een kanaal en als je goed met elkaar omgaat kan je van alles leren van elkaar. En we zijn tenslotte toch niks aparts aan het doen, alleen maar lekker aan het vissen. Nu hoor ik veel mensen al denken: ja je vangt wel karper, maar dat zijn toch geen gewichten! En al die [ knollen ] en witvis ertussendoor, dat boeit toch niet?. Ik weet het! Maar je vangt nou eenmaal wat er het meest zit, ik weet best dat als ik mijn tijd op een ander gerenommeerd groot wild water zou besteden, ik denk maar aan de maas of waal België of Frankrijk of iets in die richting, Ik ook grotere karpers zou kunnen vangen,

Maar ik heb een hekel aan lange reizen en ben van nature nogal lam uitgelegd, en het kanaal bij Keldonk is lekker dichtbij En! Ik ben vlug tevreden waarom zou ik me dan daarover druk maken [ peace and ease man ] shit! Ik ben 15 jaar te laat geboren! Ik heb het grootste plezier in mijn manier van vissen en dat vind ik het aller belangrijkste, en wat die bijvangsten betreft dat vind ik niet zo erg tenminste vis op de stek. Maar toch? Dat water daar bij….. HO!! Knuppel, Niet te veel vooruit plannen dat zien we dit seizoen nog wel.

Han Smits

Januari 2001.

P.S.Ik wens jullie allemaal een goede vangst toe op jullie eigenste mooiste manier van vissen.